North American F-82G ,,Twin Mustang (4th F(AW)S USAF. Naha, Okinawa. Korea War - 1950)
- 2023-01-07
- DarkDevil80

- Samoloty, śmigłowce, szybowce, rakiety
- Waloryzacja
North American F-82G ,,Twin Mustang’’ 4 Dywizjon Myśliwski (Na Każde Warunki Atmosferyczne) USAF. Baza lotnicza Naha, Okinawa, Japonia. Wojna w Korei – lipiec 1950 roku. ,,Super Model’’ 1/98, zaliczany do tak zwanych ,,niesklejalnych’’. Długo od niego stroniłem, ale w końcu postanowiłem się z nim zmierzyć. Model oczywiście zmniejszony do skali 1:50. W oryginale wydrukowany był na jakimś super pancernym papieże, a wszystkie oznaczenia i trzeba było wyciąć z osobnego arkusza i ponaklejać w odpowiednich miejscach. W zeskanowanym modelu zrobiłem to w Photoshopie przed drukiem, poprawiłem też nieco czerń całego modelu. Żałuję teraz, że nie pozbyłem się z malowania czerwonych ukośnych pasów na kadłubach samolotu, bo okazało się, że niezbyt się ze sobą zgrywają na sąsiednich częściach. W dodatku natrafiłem na rysunek i zdjęcia tego egzemplarza i wcale nie ma na nim tych pasów. No cóż… Jako że model faktycznie do spasowanych nie należy, zbytnio się do niego nie przykładałem, tak więc np. kopułka zasobnika radarowego nie powala estetykom, ale mimo wszystko pokusiłem się i dodałem do modelu luki podwozia, wymieniłem wnętrza kabin i dałem mu też inne śmigła, jak również uzbrojenie podwieszane. Z daleka model ujdzie, z bliska już nie tak fajnie. Ratuje go jedynie czarny kolor. Na rynku są dostępne jeszcze dwa inne modele tego samolotu, ale tylko ten jest z oznaczeniami jakie mnie interesują, mianowicie z jednostki walczącej w Korei. F-82 ,,Twin Mustang’’ był amerykańskim myśliwcem eskortowym dalekiego zasięgu oraz myśliwcem nocnym doby powojennej. Oblot samolotu miał miejsce w 1945 roku, a jego służba w Amerykańskich Siłach Powietrznych trwała w latach 1946 - 1953. W sumie powstało około 270 samolotów tego typu. W wersji F-82G napęd stanowiły dwa silniki Allison V-1710 o mocy 1600 KM każdy o przeciwbieżnych śmigłach. Uzbrojenie pokładowe samolotu składało się z sześciu karabinów maszynowych Browning kal. 12,7 mm. Maszyna mogła też przenosić ładunek bomb i rakiet o masie do 454 kilogramów. F-82 ,,Twin Mustang’’ powstał w wyniku połączenia dwóch specjalnie dostosowanych do tego celu (wydłużone o ponad 145 cm) kadłubów samolotu P-51H ,,Mustang’’. Zakładano, że nowy samolot będzie miał zdecydowanie większy zasięg od wersji podstawowej ,,Mustanga’’ i będzie mógł realizować zadania nocnego myśliwca. W toku produkcji powstało kilka wersji tego nietypowego samolotu, z których można wskazać takie modele jak: F-82B (pierwotnie planowana wersja produkcyjna), F-82C (wersja myśliwca nocnego z radarem SCR-720) czy F-82E (myśliwiec eskortowy). Jedynym użytkownikiem samolotów F-82 ,,Twin Mustang’’ były Amerykańskie Siły Powietrzne. Latem 1950 roku do rozpoczętego na Półwyspie Koreańskim konfliktu szybko dołączyły Stany Zjednoczone. Jako pierwsze do akcji przystąpiło amerykańskie lotnictwo, które jeszcze 27 czerwca, dwa dni po wybuchu wojny, weszło do walki. Były wśród nich jednostki wyposażone w F-82G stacjonujące w Japonii i na Okinawie i to właśnie piloci ,,Twin Mustangów’’ uzyskali pierwsze zwycięstwa powietrzne w Korei odnotowując w dziennej walce trzy zestrzelenia pewne i jedno prawdopodobne. Ze względu na słabość Sił Powietrznych Korei Północnej, które szybko zostało mocno osłabione w starciach powietrznych i podczas nalotów na lotniska, ,,Twin Mustangi’’ skierowano do zadań szturmowych przeciwko szybko postępującym na południe siłom lądowym Korei Północnej. Z zadań tych już w lipcu zaczęto powoli wycofywać F-82, by ostatecznie zaniechać ich i tak mocno już ograniczonej działalności bojowej w połowie 1951roku.
Komentarze
-
Znam to opracowanie. Szacunek, że zrobiłeś z tego samolot. Choć chyba łatwiej byłoby Ci kupić sobie czarny blok techniczny i z niego skleić tego Twin Mustanga ;-)
-
Pomimo tych problemów które opisałeś model całkiem nieźle się prezentuje. Też miałem ten model i nawet go skleiłem ale też pamiętam że karton był tak gruby ze nie dało się go za bardzo formować tak jak i pozostałe modele tego wydawnictwa. Panzera -I ,Shermana i Jagdtigera z tego wydawnictwa i to była naprawdę mordęga okiełznać ten karton.
-
Pomimo tych problemów które opisałeś model całkiem nieźle się prezentuje. Też miałem ten model i nawet go skleiłem ale też pamiętam że karton był tak gruby ze nie dało się go za bardzo formować tak jak i pozostałe modele tego wydawnictwa. Panzera -I ,Shermana i Jagdtigera z tego wydawnictwa i to była naprawdę mordęga okiełznać ten karton.
-
Mimo tych niedociągnięć, o których wspominasz model i tak prezentuje się elegancko.
-
Mimo tych niedociągnięć, o których wspominasz model i tak prezentuje się elegancko.
-
Miałem ten model z tego wydawnictwa i jeszcze kilka innych mi zostało które są wydrukowane na tym pancernym kartonie. Pamiętam że z tego kartonu musiałem zrobić lufę do jagdtigera, jak ona wyglądała kwadratowo. Twój model I wykonanie jak najbardziej mi odpowiada i podoba mi się że wszystkie modele masz w tej samej skali. Podobno gdy jeden pilot skręcał w lewo a drugi w prawo to powstawały dwa mustangi he he
-
Miałem ten model z tego wydawnictwa i jeszcze kilka innych mi zostało które są wydrukowane na tym pancernym kartonie. Pamiętam że z tego kartonu musiałem zrobić lufę do jagdtigera, jak ona wyglądała kwadratowo. Twój model I wykonanie jak najbardziej mi odpowiada i podoba mi się że wszystkie modele masz w tej samej skali. Podobno gdy jeden pilot skręcał w lewo a drugi w prawo to powstawały dwa mustangi he he
Znam to opracowanie. Szacunek, że zrobiłeś z tego samolot. Choć chyba łatwiej byłoby Ci kupić sobie czarny blok techniczny i z niego skleić tego Twin Mustanga ;-)