IAI ,,Nesher'' S (113 Tajeset Chejl Ha’Awir. Yom Kippur War - 1973)

IAI ,,Nesher'' S  (113 Tajeset Chejl Ha’Awir.  Yom Kippur War - 1973)
  • Samoloty, śmigłowce, szybowce, rakiety
  • Waloryzacja

Izraelski samolot myśliwski IAI ,,Nesher’’ S. Pilot: kpt. Giora ,,Hawkeye’’ Epstein. 113 Dywizjon Chejl Ha’Awir. Baza lotnicza Hatzor, Izrael. Wojna Yom Kippur – październik 1973 roku. Marzyłem o modelu tego samolotu ponad 10 lat, odkąd dowiedziałem się o jego istnieniu z programu ,,Dogfights’’ gdzie pokazana była pewna walka powietrzna, pewnego pilota, o których (dla wytrwałych i ciekawych) nieco później. I wreszcie się doczkałem. Opracowanie modelu autorstwa Yoav Hozmi, wiadomo, klasa sama w sobie. Dodałem jedynie podwozie i uzbrojenie. Israel Aircraft Industries ,,Nesher’’ (Orzeł) był izraelską kopią francuskiego myśliwca ,,Mirage’’ 5, który powstał w zakładach Dassault na zamówienie Izraelskich Sił Powietrznych, lecz ze względu na embargo na dostawy broni do Izraela nałożone przez rząd francuski, ,,Mirage’’ 5 nigdy nie znalazły się na wyposażeniu Chejl Ha’Awir. Jednakże firma Dassault, jako że była firmą prywatną, po cichu (pomimo oficjalnemu zakazu rządu francuskiego) sprzedała Israel Aircraft Industries licencję na ten samolot. Podobne umowy Dassault zawarł wcześniej ze Szwajcarią, Belgią i Austrią. Problemem dla Izraelczyków pozostał silnik, którego producent – firma SNECMA- był przedsiębiorstwem państwowym i była zobowiązana do przestrzegania państwowego embarga. W tej sytuacji nieocenionej pomocy udzielił wywiad zagraniczny Mossad, którego agenci zdobyli w Szwajcarii dokumentację silnika Atar 9C. W stosunku do ,,Mirage’’5J w izraelskich ,,Nesherach’’ wprowadzono kilka zmian. Awionika w większości była izraelskiej produkcji, a samoloty nie zostały wyposażone w stację radiolokacyjną, co było zbędne ze względu na co najmniej dobre warunki atmosferyczne w rejonie gdzie samoloty miały operować. Nowością był brytyjski fotel wyrzucany Martin Baker Mk.6. Dzięki wzmocnieniu struktury kadłuba było możliwe podwieszanie na centralnym węźle amerykańskiej belki wielozamkowej TER i jej lokalnego odpowiednika MER. Uzbrojenie powietrze - powietrze mogło składać się zarówno z amerykańskich rakiet AIM-9D jak i z izraelskich ,,Shafrir-2’’ Służbę operacyjną ,,Neshery’’ rozpoczęły 13 października 1971 roku w 101 Dywizjonie IAF, który posiadał na wyposażeniu również myśliwce ,,Mirage’’III zwane w Izraelu ,,Shahak’’. Do dziś pozostaje zagadką , dlaczego dowództwo Chejl Ha’Awir zaakceptowało koncepcję utworzenia ,,mieszanej’’ jednostki na bazie dywizjonu zorientowanego dotąd na zadania obrony powietrznej, zamiast przezbroić w ,,Neshery’’ jeden z typowo uderzeniowych dywizjonów. I choć później okazało się , że mieszane ugrupowania ,,Nesherów’’ i ,,Shahaków’’ nie sprawdzają się zbyt dobrze w misjach operacyjnych, 101 Dywizjon używał równolegle obu typów maszyn aż do 1975 roku. Pierwszy sukces piloci ,,Nesherów’’ odnieśli 8 stycznia 1973 roku w czasie granicznych starć z Syrią kiedy podczas wspólnej walki z F-4E ,,Kurnass’’ przeciwko syryjskim MiGom-21 piloci 101 Dywizjonu zestrzelili dwa MiGi. Gwiazda ,,Nesherów’’ zabłysła pełnym blaskiem podczas Wojny Yom-Kippur, która rozpoczęła się w sobotę 6 października 1973 roku… Na początku wojny w trzech dywizjonach: 101, 113 i 144 znajdowało się 40 ,,Nesherów’’. W przeciągu osiemnastu dni trwania konfliktu (do 24 października 1973 roku.), który przeszedł do historii jako najkrwawszy w nowoczesnych dziejach Bliskiego Wschodu, rola tych maszyn i ich pilotów okazała się niezwykle duża. Uzyskali oni łącznie 118,5 zwycięstw powietrznych, co przy 354 arabskich samolotach zniszczonych przez izraelskie lotnictwo i obronę przeciwlotniczą, na ,,Nesherach’’ zestrzelono ponad jedną trzecią maszyn arabskich, przy stracie pięciu ,,Nesherów’’ i jednego pilota w większości zestrzelonych w walkach powietrznych lub w wyniku ognia OPL. ,,Neshery’’ wycofano ze służby w lotnictwie izraelskim w drugiej połowie lat 70-tych. Piloci izraelscy uzyskali na tym typie maszyn łącznie 122,5 zwycięstwa. Rozwinięciem tej konstrukcji był samolot IAI ,,Kfir’’ C-2. W latach 1978-81 39,,Nesherów’’ zakupiła Argentyna, gdzie służyły pod nazwą IAI ,,Dagger’’. Wkrótce, w tej roli miały wziąć udział w Wojnie o Falklandy w 1982 roku, ścierając się z brytyjską flotą i lotnictwem… Pięć dwumiejscowych ,,Nesherów’’ T zostało sprzedanych do RPA, gdzie posłużyły do przebudowy na samoloty Atlas ,,Cheetah’’B. Model przedstawia maszynę ze składu 113 Dywizjonu Chejl Ha’Awir na którym loty bojowe z bazy w Hatzor wykonywał pilot 101 Dywizjonu, kapitan Giora Epstein (w czasie wojny Yom Kippur piloci 101 Dywizjonu często latali ,,Nesherami’’ ze 113 i 144 Dywizjonu). Po wojnie maszyna została przekazana do 101 Dywizjonu, stąd często na ilustracjach tej maszyny widnieją na niej oznaczenia tej jednostki. Swoje pierwsze zwycięstwo w tej wojnie Epstein uzyskał w kabinie ,,Shahaka’’ zestrzeliwując egipski śmigłowiec Mi-8 17 października. W ciągu kolejnych 48 godzin Giora Epshtein wziął udział w czterech walkach powietrznych , w czasie których, w kabinie ,,Neshera’’ 561 zestrzelił osiem egipskich samolotów (dwa Su-7, dwa Su-20, i cztery MiG-21). Z pięcioma wcześniejszymi zwycięstwami i kolejnymi trzema, uzyskanymi ostatniego dnia wojny Yom Kippur, na jego koncie znalazło się 17 zestrzeleń i stał się tym samym najskuteczniejszym pilotem Chejl Ha’Awir w historii. Jednocześnie do niego należy także – nie pobity oficjalnie do dziś – ogólnoświatowy rekord w liczbie zestrzeleń uzyskanych za sterami samolotów odrzutowych. Najbardziej spektakularną walkę powietrzną stoczył 20 października 1973 roku, walcząc samotnie przez dziesięć minut z jedenastoma egipskimi MiGami-21, z których cztery zestrzelił…

  • Wykonanie:
  • Skala trudnosci:
  • Prezentacja:

Komentarze

  1. aragorn0012020-03-18 10:54:08

    Dam MT, bardzo mi się ten model i wykonanie podobają.

  1. aragorn0012020-03-11 11:23:46

    Śliczny Nesher i wykonanie. Opracowania Hozmiego są rewelacyjne. Piękne wykonanie i jak zwykle kawał historii. Brawa!

  1. sztukmistrz2020-03-08 22:22:10

    Super model, historia widać, że kleisz z sercem, ja tak nie potrafię.

  1. peter2020-03-06 13:30:00

    Bardzo ładnie wykonany model w bardzo ładnym kamuflażu ,i jak zwykle bardzo ciekawy rys historyczny.

  1. karakan19822020-03-03 22:30:09

    Witam obejrzalem sobie go poraz ktorys z rzedyu I doszlem do wniosku ze ,MT I 3 x Max nalezy sie jak psu buda

  1. Zygfryd2020-03-03 17:40:15

    Te opracowania Hozmiego są na prawdę fenomenalne! Wspaniała grafika i spasowanie. Ten projektant utkwił mi w głowie przez Szamana i jego Kfira od Hozmiego. Świetnie się prezentuje z podstawką

  1. szaman2020-03-03 07:53:30

    A ja dalej nie wiem jak Ty sklejasz te drobiazgi pomniejszone z 1:33 na 1:50? w tak rozbudowanym modelu. .Też bym tak chciał. Super maszyna! MT.

  1. bombel2020-03-02 20:20:42

    Fajny model zrobiłeś. Ja niedawno zmęczyłem Kfira z Hobby model. Model ładnie i czysto wykonany mimo że to nie moja skala to duży plus ode mnie.

  1. primo2020-03-02 19:15:41

    Bardzo, ale to bardzo ładnie wyszedł Ci ten samolot. Wielkie gratulacje :-).

  1. wings2020-03-02 18:10:24

    Bardzo ładny model, gratulacje. Jestem pod wrażeniem opisu, Skąd Ty to wszystko wiesz? Mój Mirage jest już wydrukowany, ale czeka na wenę. Pozdrawiam.

  1. karakan19822020-03-02 17:56:38

    Fajny model swietnie sklejony!

  1. Jacek-KP2020-03-02 11:12:26

    Jest ładnie i jest znane nam pudełeczko od zapałek. Skala trudna, ale wykonanie bez zastrzeżeń. Masz rękę do tych "maluchów".

  1. AndDi2020-03-01 18:56:36

    Bardzo ładnie wyszedł, no i ładnie wygląda w tej kolorystyce. Gratulacje.

Rezultaty 0 - 13 z 13 pozycji

Zaloguj się aby podzielić się swoimi komentarzami z innymi.

Nie posiadasz konta na Kartonowki.pl? - Zarejestruj się i zostań jednym z Nas! Logowanie